Website Care4Neo logo

Wij zijn er de hele reis van klein naar groot. Met informatie om je te ondersteunen als je kind te vroeg, te licht en ziek geboren wordt.

Extra hulp nodig op school: hoe pak je dat aan?

Extra hulp nodig op school: hoe pak je dat aan?

Al vanaf de geboorte van je kind wordt hij vergeleken, gelukkig steeds meer met andere kinderen met een moeilijke start. Tegelijkertijd wordt je kind ook vaak vergeleken met de norm, maar wat is “normaal”?

Onderzoek/gesprek ziekenhuis/ follow-up

Het onderwijs wordt in Nederland gegeven op een standaard niveau wat bepaald is door de overheid; de norm, het normale onderwijs. Alle leerlingen moeten een plek krijgen op een school die past bij hun kwaliteiten en hun mogelijkheden. Passend onderwijs moet ervoor zorgen dat elk kind het beste uit zichzelf haalt. Scholen bieden daarom extra hulp aan leerlingen die dit nodig hebben, zoals kinderen met leer- of gedragsproblemen. Met passend onderwijs wil de overheid bereiken dat:

  • alle kinderen een plek krijgen die past bij de onderwijsondersteuningsbehoefte;
  • een kind naar een gewone school gaat als dat kan;
  • een kind naar het speciaal onderwijs gaat als intensieve begeleiding nodig is;
  • scholen de mogelijkheden hebben voor onderwijsondersteuning op maat;
  • de kwaliteiten en de onderwijsbehoefte van het kind bepalend zijn, niet de beperkingen;
  • kinderen niet meer langdurig thuis komen te zitten, omdat er geen passende plek is om onderwijs te volgen.

Soms is extra hulp nodig

Een kind met een moeilijke start heeft vaker (en zeker niet altijd!) extra hulp nodig op de basisschool. Voor ouders, voor het kind en ook voor de leerkracht soms best een zoektocht wat nu precies het probleem is waar een kind op school tegenaan loopt en welke hulp nodig is. Dit komt o.a. doordat er vaak niet een probleem is aan te wijzen, maar dat je kind tegen meerdere problemen aanloopt in zijn ontwikkeling op school.

Als ouder is het belangrijk goed in de gaten te houden hoe je kind zich ontwikkeld, tegelijkertijd wil je hem ook niet altijd onder een vergrootglas leggen. De balans daartussen, daar is geen klip en klaar antwoord op te geven. Wanneer ben je bezorgd en wat is “overbezorgd”? Belangrijk is dat je een kort lijntje houdt met de leerkracht. Hoe kort dat lijntje is, hangt af van de situatie.

Intern Begeleider

Naast de leerkracht is ook de Intern Begeleider (IB’er) een belangrijke gesprekspartner voor jullie als ouders als jouw kind extra hulp nodig heeft. De IB’er kan door de leerkracht ingeschakeld worden maar ook door jou als ouder. De IB’er helpt de leerkracht in het algemeen om ervoor te zorgen dat de leerlingen extra hulp krijgen als dat nodig is. De IB’er kan de leerkracht helpen om het onderwijs zo aan te bieden in de klas, dat de leerling voldoende meekomt in de klas. Heeft de leerling buiten de klas hulp nodig en misschien ook externe hulp. Dat weet de IB’er welke hulp er in de regio is, hoe dit aangevraagd moet worden etc.

Ontwikkelingsperspectief  plan

Voor alle leerlingen die naast basisondersteuning ook extra hulp krijgen, maakt de school een ontwikkelingsperspectief. In dit plan beschrijft de school de onderwijsdoelen voor die leerling. Welk niveau wordt nagestreefd? En wat gaat de leerling doen na de opleiding? Ook staat erin welke extra begeleiding de school biedt. De school overlegt met de ouder over de invulling van het plan. Dit plan kan uiteraard per schooljaar veranderen. Je kind ontwikkelt zich, misschien is de extra hulp bij bijvoorbeeld lezen in groep 5 minder nodig, maar is er meer hulp nodig bij het concentreren.

Het Samenwerkingsverband

Gewone scholen en scholen uit het speciaal onderwijs werken in een regio werken samen. Dat heet het samenwerkingsverband. Online kun je opzoeken bij welk samenwerkingsverband jullie school is aangesloten. Zij maken afspraken over hoe de extra ondersteuning in de regio geregeld is. Dit aanbod moet dekkend zijn. Dat betekent dat alle kinderen in de regio een passende plek kunnen krijgen. Zo kunnen de scholen samen:

  • de basisondersteuning op alle scholen in de regio vaststellen;
  • alle kinderen een passende onderwijsplek bieden;
  • extra onderwijsondersteuning regelen;
  • kinderen die dat nodig hebben een plek bieden in het speciaal onderwijs;
  • het budget voor extra begeleiding op school verdelen.

De IB-er kan het samenwerkingsverband om hulp vragen om ervoor te zorgen dat jouw kind de extra hulp krijgt die nodig is. Jij kunt ook zelf contact opnemen met het samenwerkingsverband als je vragen hebt.

Samenvattend

Er is veel mogelijk vanuit school. Je praat hierover met de leerkracht, de IB-er en/het samenwerkingsverband. Zelf hulp inschakelen kan natuurlijk ook, advies is om dat altijd te vertellen aan de leerkracht als je bijvoorbeeld een kindercoach inhuurt, huiswerkbegeleiding of iets dergelijks regelt. Weet dat als het via school gaat, je dat dan waarschijnlijk niet zelf hoeft te betalen.

Het kan best een doolhof soms om als ouder de juiste hulp in te schakelen voor je kind. Waar moet je zijn, wie moet je inschakelen. We weten ook dat je als ouder soms ook tegen muren aanloopt, dat jij vindt dat de kind extra hulp nodig heeft maar school dat niet (wil) bieden. Blijf in gesprek met school en schakel desnoods je huisarts of kinderarts in. Ook kun je terecht bij Stichting Ouders en Onderwijs voor extra hulp en advies.

Terug naar boven