Website Care4Neo logo

Wij zijn er de hele reis van klein naar groot. Met informatie om je te ondersteunen als je kind te vroeg, te licht en ziek geboren wordt.

Een jaar overdoen

Een jaar overdoen

In grote lijnen geldt hiervoor hetzelfde als voor ‘een jaartje langer kleuteren‘. Het idee is dat het voor kinderen meestal niet goed is om te blijven zitten, hetzelfde schooljaar nog een keer te doen. Toch komt het relatief vaak voor, om allerlei redenen. Een school hanteert eigen normen en regels, die vermeld moeten worden in de schoolgids.

Basisschool kinderen/ in de klas

Redenen om een jaar over te doen kunnen dan zijn dat het kind ‘te jong’ is, hij is bijvoorbeeld weinig weerbaar of erg verlegen. Er kunnen ook persoonlijke omstandigheden zijn, een kind kan veel ziek zijn geweest en veel van het schooljaar gemist hebben. Maar ook spelen de resultaten van het kind een rol: hij heeft slechte cijfers gehaald of zijn cito-uitslag is aan de lage kant.

Is het zinvol om een jaar over te doen?

De vraag is natuurlijk of het zinvol is om een heel jaar over te doen, en alle stof die het kind al gehad heeft nog een keer te herhalen. Bij sommige vormen van onderwijs (bijv. Montessori) wordt het een kind gegund om gewoon wat trager te zijn, een eigen tempo aan te houden (en dat komt bij ex-couveusekinderen nog wel eens voor). In de grote klassen van het gewone onderwijs is het nauwelijks te doen om rekening te houden met alle individuele problemen van de vele verschillende kinderen.

Overleg in ieder geval goed met de leerkracht en weeg de voor- en nadelen van een jaar overdoen goed af, in het belang van je kind! Ook als een kind ‘blijft zitten’, lost dat de problemen niet vanzelf op. Daarbij is niet goed kunnen lezen de belangrijkste indicatie. De school kan dat beter met een aangepast programma bijsturen.

Schoolbegeleidingsdienst

Als leerkrachten en/of ouders problemen constateren zoals een kind dat niet zo goed leert als verwacht werd, een kind dat zich niet kan concentreren, een kind dat altijd ruzie heeft met klasgenootjes of achterblijft in zijn ontwikkeling en er geen verandering in kunnen brengen langs de normale wegen, is het raadzaam de schoolbegeleidingsdienst in te schakelen. Vrijwel iedere basisschool is aangesloten bij een (regionale) schoolbegeleidingsdienst. De intern begeleider van de school verzorgt de aanmelding.

De onderzoeken van de onderwijsbegeleidingsdienst vinden meestal plaats op school. De dienst heeft verschillende testmogelijkheden. Zo kan men onderzoek doen naar dyslexie of dyscalculie, maar bijvoorbeeld ook een concentratietest doen. De uitslag wordt eerst met de ouders besproken, daarna ook met de leerkracht en samen met de school wordt een begeleidingsplan opgesteld.

De kosten worden meestal betaald door de school, die voor dit soort dingen een budget moet hebben.

 

Terug naar boven